کد مطلب:314701 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:175

مشخصات سقاخانه موزه آستانه
از اجزای اصلی این سقاخانه تزیینی بازسازی شده، می توان به چهار جفت دریچه طلایی رنگ قلم زنی شده، مربوط به شمع خانه سقاخانه قدیمی، اشاره كرد كه در نظر اول نیز نشان از هنرمندی استاد كار سازنده آن دارد. همچنین پنجره های فلزی مشبكی كه عبارت «یا حسین» را بر خود دارند و گنبد كوچك زرینی كه به گفته متولیان آستان، كاشی های آن، آب طلا داده شده اند. نیز از دیگر اجزای سقاخانه قدیمی هستند كه در این بنا به كار گرفته شده است. بنای بازسازی شده سقاخانه موزه، دارای ازاره ای از نقره میناكاری شده نیز هست كه طبق اظهارات راهنمای موزه، متعلق به ضریح قدیمی حضرت عبدالعظیم (سلام الله علیه) بوده و برای زیبایی بیشتر، به این سقاخانه اضافه شده است.

از مشخصه های دیگر این سقاخانه، بازسازی شده، وجود چهار قاب كاشی منقوش است كه بر دیوارهای داخلی آن نصب شده است. این قابها، مزین به تمثال هایی بدیع و زیبا از شهدای بزرگوار كربلا هستند. طبق اظهارات راهنمای محترم این موزه، تعداد قاب های كاشی منقوش فوق، هشت قاب بوده، كه چهار تای آنها نیز هم اكنون در انبار همین آستانه نگهداری می شود. این قاب های



[ صفحه 190]



كاشی ارزشمند، از دیگر آثار برجای مانده از سقاخانه قدیمی این آستان هستند.

به طوری كه از خاطرات یكی از متولیان دلسوز آستان مباركه حضرت عبدالعظیم (سلام الله علیه) بر می آید، هنگام ویرانی سقاخانه قدیمی صحن اصلی؛ به سردابه ای در زیر آن برخورد كرده اند كه توسط دریچه ای مسدود شده بود. هنگام بازدید از سردابه فوق، متوجه سنگ قبری می شوند كه نام واقف سقاخانه و كتیبه وقف آن را بر خود داشته است. لذا با پیگیری های بسیار، وارثان آن وقف را یافته و بدین شكل اجازه تخریب سقاخانه و انتقال آثار باقی مانده آن را به موزه، كسب می كنند.